75 år med Bernafon

Viktiga milstolpar

1946 - 1974

En schweizisk ledare inom hörselvård

Allt började i Schweiz när den unga Hans Gfeller Jr., ingenjörsstudent, tog sin fars nya hörapparat och byggde sin egen.

1946

Hur allt började

Med två fabriker i Bern-området var Gfeller AG ett telekommunikationsföretag som var mest känt för sina telefoner. Trots att företaget var framgångsrikt, fortsatte ledningen att leta efter möjligheter till expansion. En stort genombrott kom när företagets ägare, Hans Gfeller Sr., kom hem från en resa till USA med en helt ny hörapparat. Hans son, Hans Gfeller Jr., var särskilt intresserad av detta. Men i stället för att beundra vad som då var det bästa inom hörselteknologi, tog han fram en skruvmejsel och började att ta isär den. Strax därefter började han utveckla och sälja sina egna ljudförstärkningsanordningar i familjeföretaget.

  • Ett besök från Schweiz post-, telefon- och telegraftjänst (PTT), en företagskund. Hans Gfeller Sr. är femte personen från höger.

  • Hans Gfeller Jr. & Hans Gfeller Sr., med hörapparat

December


“Ett kontrakt har slutförts med A. Kunz & Co, Zürich, och E. Singer, Bern, för leverans av 250 stycken 3 lampförstärkningsanordningar till ett försäljningspris på 128 schweiziska franc, produktionskostnad inklusive tester och konstruktion ungefär. 76 franc. Ett första prov är färdigt och kommer att vara klart under de närmaste dagarna.”

Styrelseprotokoll från den 20 december 1946

1949

En omedelbar global framgång

Intresset för Gfeller-hörapparaterna ökade snabbt även utanför Schweiz. 1949 hade försäljningsavtal ingåtts så långt bort som Nordafrika och Mellanöstern. Några år senare öppnades en första försäljningsfilial i Stuttgart, Tyskland.

  • Testning av hörapparater, ca 1950

  • Tillverkning av hörapparater, ca 1950

1954

Från bärbar till bakom örat

Bernafons första bärbara hörapparat var en tvådelad enhet med ventilförstärkare och ett filamentbatteri som användarna var tvungna att bära med sig i en separat ask. Med transistorer som fortsatte att krympa i storlek introducerade Gfeller AG sin första bakom örat hörapparat.

mini_vakuumroehre_384x384

Utveckling från minivakuumventiler till transistorn (skala: 1: 2)

1975 - 1994

Expansion och konsolidering

Den ekonomiska krisen 1973 kombinerat med snabba tekniska förändringar formade företagets strategi för de följande åren. För att ta plats på en alltmer konkurrensutsatt marknad behövde Gfeller AG - fortfarande ett företag med fokus på telekommunikation - flytta hela sitt fokus till hörapparater.

1982

Lansering av T-serien

Den första hörapparaten utrustad med integrerade kretsar och två små chips inut. T-serien blev en klar framgång. Med ytterligare förfining under åren var modellen så populär att den förblev i produktion fram till 2002.

1987

Ascom-fusion

Gfeller-företaget slogs samman med Autophon, Hasler och Zellweger och bildar Ascom. Det nya företaget hade 14 000 anställda och en omsättning på 2,2 miljarder CHF per år.

Första digitala hörapparaten

Efter fyra år av utveckling var PHOX, världens första digitalt programmerbara hörapparat färdig.

phox_tek_enduser_384x384

”Tidigare hörapparater hade man varit tvungen att justera manuellt med hjälp av en skruvmejsel. Med PHOX kunde anpassningen utföras med en programmeringsenhet med en Intel-processor. Justeringar kunde göras utifrån upp till tio olika parametrar. ”

phox_tek_enduser_384x384

”Tidigare hörapparater hade man varit tvungen att justera manuellt med hjälp av en skruvmejsel. Med PHOX kunde anpassningen utföras med en programmeringsenhet med en Intel-processor. Justeringar kunde göras utifrån upp till tio olika parametrar. ”

1989

En nykelspelare i hörselbranschen

"Med stor stolthet kunde företagsledningen säga till anställda och aktieägare att det nya företaget rankades som elfte bland världens största telekommunikationsföretag."

1992

Övertagande av Bosch hörseldivision

Företaget fortsatte att växa med förvärvet av hörapparatverksamheten från det tyska företaget Robert Bosch GmbH. Samma år öppnade företaget sitt eget försäljningskontor i Berlin.

1994

Försäljning av Ascom Audiosys till William Demant Holding

”Som en del av en ny strategi som fastställdes av Ascom, beslutades att olika delar av företaget skulle avknoppas. Produktionen av hörapparater förvärvas därefter av Danska William Demant. ”

1995 - 2021

En väg av innovation

Efter William Demant Holdings övertagande - med en kärnverksamhet starkt rotad inom hörselvård - startade anpassning och samarbete inom produktion och logistik. Produktutveckling, marknadsföring och försäljning förblev separat och utfördes separat.

1995

Bernafons namn och nya huvudkontor i Bern-Bümpliz

De olika divisionerna döptes om till ”Bernafon”. För första gången fanns det en länk mellan produkten och företaget bakom. Samtidigt invigdes det helt nya huvudkontoret i Bern-Bümpliz.

Bernafon på en inovationsresa


1999

Smile

Första helt digitala hörapparaten

2002

Symbio

Världens första ChannelFree™ hörapparat

2007

Brite

Prisbelönt design med extern högtalarenhet

2012

Chronos

I-örat-hörapparat med nano högtalarenhet samt återkopplingsskydd

2018

Zerena

Första hörapparaten kompatibel med smartphones

2019

Viron

Första laddningsbara hörapparat med litiumjonbatterier

2019

Leox

En hörapparat med True Environment Processing ™ för personer med djup hörselnedsättning

2020

Alpha

Hörselbranschens första hörapparat med Hybrid Technology™

2021

Nya möjligheter i framtiden

Tack vare en tydlig riktning och fokus på högpresterande produkter, ledande teknik och förstklassig support fortsätter Bernafon att utvecklas och växa. Kundernas och användarnas behov och förväntningar i en bransch i ständig förändring skapar en spännande framtid.

Visuell identitet

Bernafon-logotypen

Bernafon är ett schweiziskt företag som arbetar för bättre hörsel och vår logotyp är ett visuellt uttryck för detta åtagande. Medan vår tagline antyder den entusiasm och passion som driver oss, står öronsymbolen i vår logotyp för vårt löfte att leverera högpresterande produkter med ledande teknologi.

bernafon_logo

Logotyputveckling

Visste du att ett armborst var en del av vår allra första logotyp 1946? Under mellankrigstiden och under den stora depressionen var armborst ett vanligt inslag i schweiziska varumärken. Som ett alternativ till det schweiziska korset symboliserade armborst kvalitet-, tillförlitlighet- och hållbarhet, saker som fortfarande är väldigt viktiga för oss.

  • 1946-1958

    bernafon_logo_1946

  • 1958-1986

    bernafon_logo_1958

  • 1986-1999

    bernafon_logo_1986

  • 1999-2007

    bernafon_logo_1999

  • 2007-2021

    bernafon_logo_2007

Vårt namn härstammar från vår hemstad - Bern, Schweiz. Namnet passar oss också bra eftersom personer som bor i Bern är kända för att vara pragmatiska och ansvarsfullta.

Produktkampanjers

  • Kommer du ihåg “Heidi”? Det var en verkligt schweizisk kampanj som släpptes för att marknadsföra SwissEar 2005.

  • Berömd kampanj. Både Brite-hörapparaten (Red Dot-prisvinnare) och kampanjen är minnesvärda och unika (2007).

  • Internationellt erkännande. Bernafon Great Plus-filmen vann en gulddelfin vid Cannes Corporate Media & TV Awards 2016.

  • Schweizisk hotellägare. Charles Frey, vår trendiga talesman för Zerena, gjorde omslaget till den första Bernafon HF-tidningen (2017).

Fler kampanjhöjdpunkter

Smile (1999)

:-)

Symbio (2002)

Den mest exakta ljudbilden

Prio (2006)

Bäst i klassen

Xtreme (2007)

Ta det till det yttersta

Vérité (2009)

Klart naturligt ljud

Veras (2011)

Ett nytt perspektiv

Chronos (2012)

Tiden är inne

Acriva (2013)

Fokusera på maximal precision

Carista (2013)

Få berättelsen i detalj

Juna (2014)

För en förstklassig hörselupplevelse

Supremia (2015)

Kraftfulla perspektiv

Zerena (2018)

Den nya dynamiken inom hörsel

Viron (2019)

Ljud av Viron. Närmare verkligheten.

Leox (2019)

Visa din spontanitet

Alpha (2020)

Bernafon Alpha. Inspirerad av de bästa.

“Tillsammans ger vi människor möjlighet att höra och kommunicera bättre.”

“Tillsammans ger vi människor möjlighet att höra och kommunicera bättre.”