Remote Fitting support för audionomer

Kom igång med Remote Fitting

1

Kontakta oss för att få tillgång

Om du inte har tillgång till Bernafon Remote Fitting Administration Portal kan du ringa oss så skickar vi en inbjudan till dig.
Kontakta Bernafon
2

Registrera dig

För att börja använda Remote Fitting måste du först registrera dig för Bernafons Remote Fitting. Kontakta Bernafon support för en inbjudan till Bernafon Remote Fitting.
Gå till administrationsportalen
3

Innan du börjar

Skicka denna länk din användare. Där förklaras steg för steg hur Remote Fitting fungerar.
Så använder du Remote Fitting

Förberedelser

Användaren måste ha symmetrisk hörselnedsättning, tonmedelvärde på ≤ 70 dB HL för de tre frekvenserna 500, 1000 och 2000 Hz.

Kontrollera att du har Oasisnxt 2022.2 eller senare och ett Remote Fitting-konto. Du behöver också en webbkamera och mikrofon.

Om Remote Fitting inte är aktiverat i Oasisnxt-programmet, klicka på kugghjulets högst upp på skärmen för att öppna Inställningar. Välj fjärranpassning och slå på fjärranpassning. Videoikonen kommer då att visas i verktygsfältet.

Ladda ner instruktioner och guider för Remote Fitting:

Bernafon Remote Fitting guide för professionella användare
Checklista för förberedelser av Remote Fitting

1

Starta en session

Logga in på fjärranpassning
Klicka på videoikonen i verktygsfältet för att aktivera fjärranpassning.
Logga in med ditt användarnamn eller din e-postadress och lösenord.

Ange användarens e-postadress
Ange den e-postadress som hen använde för att registrera sig för funktionen Remote Fitting i Bernafon App och tryck på Fortsätt.

Starta besöket
Klicka på Starta ett besök för att upprätta en förbindelse med användaren.

2

Genomföra en session

Anslut till användarens hörapparater
Klicka på ikonen Anslut för att upptäcka hörapparaterna och ansluta till dem.
Hörapparaternas anslutningsstatus indikeras av det gröna anslutningsfältet.

Kommunicera med din användare
Du kan välja olika sätt att kommunicera i Remote Fitting communicator:
1. Prata med din användare med kameran på så att ni kan se varandra
2. Prata med din användare utan din kamera på
3. Använd chattrutan för att skicka korta meddelanden till varandra

Justera hörapparater på distans
Ändra hörapparatens inställningar som du normalt gör i Oasisnxt.

Klicka på Ladda upp för att skicka de nya inställningarna till hörapparaterna. De nya inställningarna aktiveras först när du har avslutat fjärranpassningssessionen.

3

Avsluta en session

Om du har justerat hörapparaterna ska du tala om för användaren att hörapparaterna kommer att startas om efter att du har avslutat sessionen.

Gå till Avsluta session och klicka på Spara och avsluta eller Spara för att avsluta sessionen.

Om du har gjort justeringar kommer hörapparaterna att starta om med de nya inställningarna.

4

Felsökning under en session

Jag kan inte se mig själv i Oasisnxt (din användare kan inte heller se dig)
Kontrollera att du inte har inaktiverat din kamera i Remote Fitting communicator.

Se till att din kamera inte är täckt.

Se till att inga andra program som använder video är igång, t.ex. Skype. Stäng sådana program och starta om Oasisnxt.

Videokvaliteten på mig själv är mycket dålig
Detta beror vanligtvis på kvaliteten på din webbkamera. Om kvaliteten är dålig bör du överväga att uppgradera din webbkamera.

Det kan också bero på att internetanslutningen är dålig.

Användarens videokvalitet är mycket dålig
Antingen har hen en uppladdningsbandbredd som understiger rekommenderat minimum 1 Mbit/s, eller så har du en nedladdningsbandbredd som understiger rekommenderat minimum 1 Mbit/s.

Om videokvaliteten är mycket dålig ber du användaren att inaktivera videon, inaktiverar sedan din egen video och fortsätter besöket med hjälp av ljud och chatt.

Jag kan bara se mig själv, det finns ingen video/ljudström från användare
Se till att din användare inte har inaktiverat videofunktionen i sin app.

Se till att din användare har gett Bernafon App tillstånd att använda kameran:

  • För iPhone och iPad: Gå till > Inställningar > Bernafon App
  • För Android: Gå till > Inställningar > Appar > Behörigheter > Bernafon App

Ytterligare krav för Android:

  • Se till att användaren har Google Chrome aktiverat
  • Se till att din klient har energisparläget inställt på Av

Observera: Om du ändrar vissa inställningar under ett besök kommer Bernafon App att startas om och anslutningen avslutas.

Jag kan inte höra min användare
Kontrollera att högtalarvolymen och datorvolymen inte är avstängda.

Se till att din användare har tillåtit Bernafon App att använda mikrofonen

  • För iPhone och iPad: Gå till > Inställningar > Bernafon App
  • För Android: Gå till > Inställningar > Appar > Behörigheter > Bernafon App

Oasisnxt kan inte ansluta tiill hörapparaterna
1. Se till att din användare har följt riktlinjerna för förberedelser inför besöket:

  • Enhetens Bluetooth ska vara påslagen
  • Deras hörapparater ska vara parkopplade med enheten
  • Batterierna ska vara fulladdade

2. Gå till skärmen Familj och anslut hörapparaterna

3. Om problemet kvarstår måste ni båda starta om besöket

  • Användare: Starta om enheten, öppna sedan Bernafon App och öppna mötet igen
  • Audionom: Stäng Oasisnxt och öppna igen, starta sedan sessionen igen

Observera: Om du ändrar vissa inställningar under ett besök kommer Bernafon App att startas om och anslutningen avslutas.

5

Felsökning efter en session

Sessionen avslutades plötsligt utan ömsesidig överenskommelse
Försök att ansluta till sessionen igen för att avsluta den tillsammans med din användare. Om din användare har kopplat ifrån och du förväntar dig att han/hon kommer att försöka ansluta igen, vänta tills han/hon gör det.

I båda fallen är det okej att använda hörapparaterna. Inställningarna från den senaste uppladdningen (eller den första anpassningen, om du inte laddade upp några nya inställningar) lagras i hörapparaterna.

Hörapparaten verkar ha gått sönder och användaren kan inte längre använda den
Be användaren att:

  • Kontrollera att Bluetooth är aktiverat
  • Säkerställ fulladdade batterier i hörapparaterna
  • Se till att båda hörapparaterna (om tillämpligt) är parkopplade med deras mobila enhet
  • Starta om Bernafon App och gå till Anslut din(a) hörapparat(er)
  • Om appen startar återställningsläget, följ anvisningarna i appen

Om hörapparaterna fortfarande inte fungerar och inte går att använda, gäller standardgaranti och returpolicy för hörapparaterna.